Het opstellen van overeenkomsten met klanten

Klanten Werk


Een duidelijke overeenkomst met de klant kan je urenlang onbetaald werk en geruzie besparen

Een overeenkomst met de klant verklaart wat je voor de klant gaat doen, wanneer je dat gaat doen en voor hoeveel geld. Hij moet ook op een vriendelijke manier duidelijk maken wat niet is inbegrepen. Hoe meer details je schriftelijk vastlegt, des te beter je bent gedekt, mocht er gaandeweg een meningsverschil ontstaat. Dit zijn de essentiële dingen die je dient op te nemen in de overeenkomst voor je werkzaamheden.

 

Tijd

Vermeld hoeveel dagen het uitvoeren van de opdracht gaat duren en ook eventuele begin- en einddatums die je met de klant bent overeengekomen. Neem er ook in op hoe en wanneer je toegang dient te hebben tot het pand: als die toegang wordt beperkt, is het belangrijk duidelijk te vermelden dat de uitvoering dan meer tijd zal vergen.

 

Geld

Vermeld de totale kosten samen met een gedetailleerde specificatie zodat het voor de klant duidelijk is waar hij zijn geld aan besteedt: wat kost het materiaal, de arbeid, huur van apparatuur, enz. Neem ook eventuele afspraken op over deelbetalingen – het is altijd een goed idee betaald te worden in termijnen of in elk geval enige betaling te krijgen voordat je aan de opdracht begint. Neem details op over eventuele extra lasten als er te laat betaald wordt, samen met gegevens over hoeveel er betaald dient te worden als de klant een schildercontract annuleert voordat de werkzaamheden zijn afgerond.

 

Werkomschrijving

Een werkomschrijving is een stap-voor-stap overzicht van alle taken die deel uitmaken van het project: voorbereidingswerk, de te schilderen ruimten, het aantal lagen, de te gebruiken materialen en eventuele schoonmaakwerkzaamheden. Wees ook duidelijk over alles wat niet tot de werkzaamheden behoort, zoals het verwijderen van meubilair.

 

Kleuren en afwerking

De overeenkomst met de klant moet de exacte kleurcodes of ‑namen bevatten, evenals de totale oppervlakte en de oppervlakken die, zoals overeengekomen met de klant, geschilderd moeten worden, met inbegrip van eventuele specifieke afwerkingen. Maak ook duidelijk of de kosten van de verf zijn opgenomen in de totaalprijs.

 

Jouw Algemene voorwaarden

Zijn er Algemene voorwaarden waar je altijd naar verwijst? Is het nuttig een parkeerplek te eisen of stromend water, wandcontactdozen en een toilet? Wees niet bang dit soort details op te nemen, maar denk eraan dat het een overeenkomst tussen twee partijen is. Het aanbieden van garanties en gegevens over uw verzekeringspolis kan de klant ook helpen zich meer op zijn gemak te voelen.

Sikkens Expert App appstore google play
Kleuren worden geladen, even geduld a.u.b.